•  Last Update: November 17, 2018 
  • EN
prima
pagina
articole presa
(old stuff)
articole
web
convertoare
de putere
pagini
vizitatori
pagini
prieteni (1)
pagini
prieteni (2)
proiecte
vechi
aparate
electrocasnice
circuite
cu relee
traduceri
(old stuff)
control
lumina
linkuri
tematice
contact
guestbook

atelier

audio

smps
echipamente
de sudare 1

auto-moto

iButton
sumar
(site-map)
actionari
electrice
surse
liniare
relee
de timp
echipamente
de sudare 2
control
temperatura
incarcatoare
de baterii
sectiune
premium
Variatoare de turatie pentru motorul de antrenare a sarmei in instalatii de sudare MIG-MAG
MIG-MAG Wire-feeder speed control
Motor Wire feeder MIG-MAG

O schema de aplicatie in care motorul de curent continuu este controlat printr-o punte semicomandata cu tiristoare, este prezentata mai jos:
Sunt folosite tiristoare atat la varierea turatiei cat si la franarea motorului, avantajul fiind robustetea.
Comutarea comenzii pe grila intre tiristoarele din puntea semicomandata si cel care introduce rezistorul de franare se face cu un simplu releu al carui contact comutator e plasat in secundarul transformatorului de impuls care comanda toate cele 3 tiristoare.
Wire feeder MIG-MAG module Wire feeder MIG-MAG module


O alta varianta cu tiristoare, cu roluri similare celor din schema precedenta, doua pentru puntea semicomandata, unul pentru franare, regulatorul fiind construit cu amplificatoare operationale ieftine, in capsula 324 este prezentata in desenele urmatoare:
Rezistorul sesizor de curent din circuitul tiristorului de franare, este realizat fizic direct pe circuitul imprimat, asa cum se poate vedea pe desenul placii prezentat in continuare:
PCB Control wire-feeder MIG-MAG


Iata si o varianta cu clasicul 555, care comanda tranzistoare Darlington BDW83 si BDW84, ideea fiind ilustrata in schema de mai jos:
Comanda motorului de antrenare a sarmei in instalatie de sudare MIG-MAG - wire feeder speed control principle)
Tranzistorul npn de tip BDW83 (T1) e comandat din pinul 3 al lui 555, sarcina din colectorul sau fiind un motor tipic acestui gen de instalatii, motor de 24VDC. La franare motorul e shuntat de rezistor prin tranzistorul pnp BDW84 (T2). T1 si T2 lucreaza evident in contratimp, comanda de franare prin deschiderea lui T2 actionand si asupra pinului de reset al lui 555.

Inapoi la convertoare de putere...
Valid XHTML 1.1 Enciclopedie de electronica Emil MATEI - Electronic Circuits Collection